Május 5-én megkezdte többnapos európai látogatását Hszi Csin-ping kínai elnök. Az előre bejelentett információk szerint a keleti nagyhatalom vezetője három országban fog tárgyalásokat folytatni. A diplomáciai körút első állomása Franciaország, ahol már tényleges nyilatkozatokat is eredményeztek a megbeszélések. Május 7-én Szerbiában tárgyal a keleti nagyhatalom delegációja, végül Május 8. és 10. között Magyarországon zárul az utazás.
Komoly növekedés előtt áll a Szerbia és Kína közötti gazdasági együttműködés az Egy övezet egy út kezdeményezés (más néven Új selyemút, Belt and Road Initiative, BRI) által megnyitott lehetőségeknek köszönhetően - mondta Jelena Grubor Stefanovic, a Szerb Kereskedelmi és Iparkamara sanghaji képviseletének igazgatója a Hszinhua hírügynökségnek adott interjújában.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy rendezvényen a kínai-magyar kapcsolatokról beszélt, és előre vetítette, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal jövő nyárra elkészülhet, a fejlesztések 5 logisztikai, vasúti és töltőhálózat-fejlesztéssel folytatódhatnak, ennek részleteiről hamarosan a miniszterelnök tájékoztat.
Újabb magyarországi vasúti fejlesztések valósulhatnak meg a jövőben az Egy övezet, egy út nevű kínai kezdeményezés keretében, ezáltal külső finanszírozással, gyorsan és hatékonyan kerülhet sor a hálózat modernizálására - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szerdán Pekingben.
A paksi bővítés és a Belgrád-Budapest vasútvonal fejlesztésén foglalkoztatott külföldieknek hosszabb időtávra, gyorsabb eljárásban adhatnak ki munkavállalási engedélyeket – derül ki a Magyar Közlönyben kiadott rendeletből.
Az Európai Bizottság átfogó vizsgálatot kezdeményezett a potenciálisan piactorzító külföldi támogatások ügyében a kínai CRRC Qingdao Sifang Locomotive, az állami tulajdonú CRRC Corporation leányvállalata ellene. Az anyavállalat a Budapest-Belgrád vasútvonal építésében is érdekelt.
A Budapest−Belgrád vasútvonal vonatbefolyásoló rendszereinek kiépítését a kínai China Railway Signal & Communication (CRSC) nyerte el. A cégnek ez lesz az első ilyen projektje az Európai Unióban, így kérdéses, mikor tudják majd megfelelően befejezni − írja a Telex a VSquare hírlevelére hivatkozva.
Az kormány frissen közzétett rendelete értelmében a Budapest-Belgrád vasútfejlesztési projekt műszaki tartalmának módosulása miatt több száz ingatlant és szelvényt sajátít ki a magyar állam. A lépés többek között Budapest számos kerületében, Dömösdön, Kiskunhaloson és Taksonyban fekvő területeket is érint – derül ki a szerda este a Magyar Közlönyben közzétett rendeletből.
Az Övezet és Út kezdeményezésének (Belt and Road, BRI) újragondolásaképpen Kína változtat a stratégiáján: a jövőben kisebb, fenntarthatóbb projektekre összpontosít, valamint jüanra állítja a hiteleket és fejlesztéseket. A lépéssel Hszi Csin-ping elnök igyekszik új életet lehelni az ambiciózus beruházási programba, amelyet egyre inkább megbénít a lassuló kínai gazdaság, valamint a világszerte növekvő szkepticizmus a kezdeményezés körül – írja a Bloomberg.
A Budapest-Belgrád vasútfejlesztési projekt műszaki tartalmának változása miatt további kisajátításokra van szükség – jelentette be az Építési és Közlekedési Minisztérium. A múlt pénteken társadalmi egyeztetésre bocsátott javaslat alapján a Népszava arról ír, hogy többszáz ingatlanról lehet szó.
A nemzeti ünnep előtti, legfrissebb műszaki vizsgálati jelentés megállapította, hogy a biztosítóberendezés telepítésével és üzembehelyezésével kapcsolatos vállalkozói hiányosságok miatt vált szükségessé a Szeged-Rendező–Röszke országhatár közötti vasúti személyforgalom elindításának későbbre halasztása. A vizsgálati eredmények rámutatnak: a berendezések műszaki készültségi szintje alapján azok próbaüzeme nem megkezdhető, ezért az üzemengedély kiadása továbbra sem lehetséges - olvasható a MÁV közleményben.
Várhatóan Orbán Viktor lesz az egyetlen európai uniós vezető, aki részt vesz az Egy övezet, egy út fórumon Pekingben ebben a hónapban - számolt be róla a Politico, három, meg nem nevezett diplomata információira hivatkozva.
Valdis Dombrovskis, EU-s kereskedelmi biztos Kínába látogatott, és a tárgyalások szorosan összefüggnek a kínai e-autók exportjára belengetett szubvenciós vizsgálattal. Ráadásul az Európai Bizottság két magyar szempontból fájdalmas vizsgálatra is készül: a kínai egészségügyi termékeket és a vasúti beruházásokat is eljárás alá vonhatják.
Több mint 5,4 milliárd forint többletforrást kap a Budapest–Belgrád-vasútvonal – írja a hvg.hu a csütörtök este megjelent Magyar Közlöny alapján. Közben a Telex arról írt, hogy a biztosítórendszert a kínai fél nem tudja megcsinálni uniós szabványok szerint, ezért másik kivitelezőt kell keresni, ami miatt még drágább lehet az építkezés. De az is lehet, hogy végül nem is a tervezett 160 km/órával, hanem csak 100 km/órával közlekednek majd a vonatok, ha nem sikerül kiépíteni a rendszert. A lap információi szerint az ügy odáig jutott, hogy Orbán Viktor októberi kínai útján is szóba fog kerülni a kérdés.
Úgy tudtak sebtében hozzálátni a Biatorbágy és Szárliget közötti vasútvonal felújításához, hogy minden szükséges erőforrást a Budapest-Belgrád vasútvonal építéséről kellett átcsoportosítani - írja a Telex cikkében.
Budapest körül a kormány egy logisztikai gyűrűt hoz létre, amely rácsatlakozik a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztésre és a V0-ás vasúti körgyűrűre, ebben a fejlesztésben Biatorbágynak döntő szerepe van - mondta az építési és közlekedési miniszter kedden a Pest vármegyei településen.
Nagy tervekkel álltak elő.
Van olyan forgatókönyv, hogy egyikőjük sem nyer egyértelműen.
Gyakorlati, jól bevált módszerek.
Úgy beszél, mintha nyert volna az államban.
Tardos Gergelyt, az OTP Bank elemzési központjának igazgatóját kérdeztük.
Simák Pál a Portfolio Checklistnek nyilatkozott a Hitelezés 2024 konferencián.
Czímer Gábort, az Új Szó belpolitikai újságíróját kérdeztük a Szlovákiában kialakult helyzetről.